Dotaz 737
14. listopadu 2011 Lenka:
Dobrý den, jsem studentka fyzioterapie a dělám práci o využití fyzioterapie u dětí s astmatem v předškolním a mladším školním věku. Mělo by jít hlavně o dechová cvičení, ale také komplexní cvičení, např. využití jogových poloh. Chtěla bych se zeptat, zda máte nějaké informace o tom, jestli pravidelně prováděná cvičení (dechová nebo komplexní) mají vliv na zlepšení průběhu astmatu, tedy jestli má cenu tato cvičení provádět. Případně zda existují na toto téma nějaké výzkumy a odbornější články. Děkuji moc za odpověď
14. listopadu 2011 Odpověď:
Cvičení dětských astmatiků má v ČR dlouhouletou tradici, začátky spadají do konce 60. let minulého století. S uplatňováním poznatků Globální strategie péče o astma a jeho prevenci se adekvátně mění i uplatnění rehabilitace astmatiků.
Dnešní pojetí rehabilitace dětí s astma bronchiale je holistické.
Fyzioterapie je nejčastěji indikována v případech, že chybné dechové návyky negativně ovlivňují posturální chování dítěte a jeho pohybový projev. Pak je vhodné aplikovat metody fyzioterapie, které jsou určeny k odstranění funkčních poruch pohybového systému. Chybné dechové návyky dětí pak lze redukovat pomocí některých prvků z respirační fyzioterapie. Nejčastěji se uplatňuje dechová průprava pomocí inspiračních a exspirační trenažérů, které herní formou motivují děti k dlouhodobější spolupráci s cílem zcela tyto návyky odstranit. Doc. Paedr. L. Smolíková
Dnešní pojetí rehabilitace dětí s astma bronchiale je holistické.
Fyzioterapie je nejčastěji indikována v případech, že chybné dechové návyky negativně ovlivňují posturální chování dítěte a jeho pohybový projev. Pak je vhodné aplikovat metody fyzioterapie, které jsou určeny k odstranění funkčních poruch pohybového systému. Chybné dechové návyky dětí pak lze redukovat pomocí některých prvků z respirační fyzioterapie. Nejčastěji se uplatňuje dechová průprava pomocí inspiračních a exspirační trenažérů, které herní formou motivují děti k dlouhodobější spolupráci s cílem zcela tyto návyky odstranit. Doc. Paedr. L. Smolíková